Tuesday, November 29, 2011

"Kritikan Biar Membina." - Ultras Malaya.




Ultras Malaya bersama Banner "Road To London."

“SEBAGAI penyokong kita perlu realistik. Menang atau kalah adat permainan dan kita tidak perlu malu, jika tewas sedangkan pemain sudah memberikan aksi terbaik di atas padang." Itu reaksi wakil Ultras Malaya (UM) Arif Billah Idris selepas menyaksikan skuad Olimpik negara kendalian Ong Kim Swee tewas 2-3 kepada Bahrain pada aksi Kelayakan Olimpik London 2012 di stadium Nasional Bukit Jalil, kelmarin.

Arif berkata, tindakan pihak tertentu menyelar secara keterlaluan kekalahan Harimau Muda kelmarin, tidak sepatutnya berlaku sebaliknya pihak terbabit perlu melontarkan kritikan membina agar kelemahan dalam skuad muda Kim Swee mampu dibaiki.

“Jika ingin mengkritik sekalipun, biarlah berpada-pada kerana skuad negara juga telah berusaha melakukan yang terbaik pada perlawanan itu.

“Kritikan yang disampaikan perlulah membina dan bukannya terus menghukum pemain seolah-olah mereka tidak pernah mencapai kejayaan sebelum ini.

“Mereka yang mengkritik jika tak mampu nak menyokong ketika kalah, jangan bersorak ketika skuad negara menang,” katanya.

Menyifatkan kekalahan skuad negara kelmarin sesuatu yang positif, Arif menegaskan penyokong tidak perlu rasa malu dengan keputusan itu dan memastikan sokongan berterusan supaya perlawanan akan datang dimanfaatkan sepenuhnya.

“Tercalon dalam peringkat kumpulan sudah cukup memadai kerana kami percaya Olimpik masih terlalu jauh dan sokongan perlu terus diberikan untuk perlawanan akan datang.

“Apa pun, menang atau kalah kami tetap setia di belakang Harimau Malaya,” katanya.

Bagi rekod, Malaysia merupakan satu-satunya negara rantau Asia Tenggara yang layak ke p

Ditulis oleh : Intan Athirah Rebuwang
Sumber : Sinar Harian Online - Arena Bolasepak | Harimau Malaya

No comments:

Post a Comment