Sunday, February 12, 2012

Penyokong Sejati TRW Lulus Ujian.





Gelagat Nurul Azwan Roya.


Dalam keterujaan dengan kemenangan pertama ke atas skuad Sang Penyu pada tahun ini, sejuta pujian juga harus diberikan kepada pemilik restoran dan kedai-kedai makan milik anak Kelantan yang berada di seluruh Malaysia kerana berani menunjukkan kesetiaan dan keteguhan jati diri kepada pasukan sendiri.

Disaat pengusaha restoran atau kedai-kedai lain memilih menayangkan BPL yang melibatkan perlawanan Manchester United menentang Liverpool, mereka membuktikan keutuhan jiwa mereka kepada negeri kesayangan mereka apabila tanpa mempedulikan permintaan penyokong atau peminat bolasepak BPL untuk menayangkan siaran langsung perlawanan Kelantan menentang Terengganu.

Sikap ini sukar di cari dalam jiwa penyokong bolasepak negeri lain, mereka sanggup menolak jumlah penyokong yang ramai jika menayangkan BPL dengan memilih tayangan perlawanan pasukan kesayangan mereka. 

Tanggapan Liga Super kurang mendapat sambutan dari kalangan peminat tempatan mungkin benar jika melibatkan pasukan lain tetapi tidak kepada jiwa dan hati penyokong Kelantan, siaran langsung Arena 801 tetap menjadi pilihan seluruh rakyat Kelantan.

Walaupun banyak anjuran "Big Screen" daripada kelab-kelab penyokong kerana ingin melihat sendiri persaingan dan jumlah penyokong bagi kedua-dua siarang langsung ternyata sebagai anak Kelate penulis cukup berpuas hati apabila "Big Screen" pasukan Kelantan dapat menyamai sambutan yang di tunjukkan daripada perlawanan BPL. 

Jarak 50 meter yang memisahkan antara dua kedai yang menayangkan perlawanan berbeza dan menguji jati diri ini, mereka saling bersorakan dengan meriah sekali. Suasana yang dirasai seolah-olah dua perlawanan ini berlangsung dalam liga yang sama, biarpun perlawanan BPL dibanjiri ramai warga asing. Kekadang penyokong Kelantan mengambil sikap berani mem"booo" ke arah penyokong anak Malaysia yang lupa jati diri ini.

"Sungguh kagum dengan sikap anak-anak Kelantan" ini antara luahan perasaan penyokong BPL anak Malaysia dari negeri lain yang mengetahui pasukannya tewas semalam, bagi dirinya dia hanya ambil tahu keputusan Liga Super sahaja dan tidak pernah mengikuti perlawanan secara dekat. 

Dia berasa sungguh terharu melihat anak-anak Kelate begitu bersungguh-sungguh dengan memakai jersi dan lilitan mafla di leher bersorak seperti penyokong pasukan gergasi eropah yang lain. Jika ke negeri saya pun anda tidak akan jumpa sokongan seperti yang dtunjukkan penyokong Kelantan ini. tegasnya sekali lagi.

Jika dikaji dari segi sambutan terhadap liga tempatan pada tahun 2012, jumlah kehadiran penyokong sudah menunjukkan peningkatan meskipun ada sesetengah terlalu memilih lawan pasukan mereka, barulah mereka akan muncul ke stadium. Namun sambutan penyokong Kelantan ke atas semua perlawanan yang melibatkan pasukan mereka terus kekal malah menunjukkan makin ada peningkatan.

Tidak hairanlah jika makin banyak penaja memilih untuk menaja Kelantan kerana bukan sahaja memiliki presiden yang bijak merencana pembangunan bolasepak pasukan Kelantan malah Kelantan memiliki lubuk emas rahsia terbesar yang ingin di miliki oleh semua pengurusan bolasepak dunia iaitu "Penyokong Paling Bernilai". 

Jika status penyokong paling bernilai terus menjadi milik anak Kelantan, tidak mustahil Kelantan akan terus utuh di persada bolasepak tanahair tanpa gentar kepada sambutan penyokong lain.

Tahniah sekali lagi di atas semangat dan jati diri luar biasa yang ada dalam jiwa anda semua. Tanpa anda tiada nilai siaran langsung Liga Super Malaysia. GOMO KELATE GOMO. TERIMA KASIH ANAK-ANAK KELATE.

JATI DIRI DAN SOKONGAN ANDA SEMUA DI LEMBAH KLANG AMAT DITAGIH SELASA INI, APABILA KELANTAN AKAN BERSAING BERTEMU MUSUH TRADISI SELANGOR. KERAH SEMUA BALA TENTERA MERAH MEMENUHI STADIUM NASIONAL BUKIT JALIL SELASA INI.

Foto oleh : Shazli @ Dunia Warriors
Dipetik dari : Theredwarriors.Com

1 comment:

  1. Johnny English: I never know who is Norshahrul, who really he is?

    Christy Helen: Badhri? Who the hell he is?

    Karim: Oh Gerrard, dia cedera lama hari tu, tapi takpe la insuran dia juta-juta. rumah dia pun ada kolam renang. Rilek kat rumah je dia.

    Aminah: Rooney main bagus, i like... semalam terpaku geng liver bird kena penangan dia.

    (napok dok?) hihihi

    ReplyDelete